Koncepcja rozwoju Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli
„ProcessTeam” w Warszawie
I. Misja i wizja
Wiodącą ideą naszej pracy jest tworzenie przestrzeni dla rozwijania kompetencji wszystkich podmiotów objętych wsparciem i współpracą, dlatego nasze motto brzmi: „PRZESTRZEŃ DLA KOMPETENCJI”.
Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „ProcessTeam” w Warszawie działa w oparciu o oświatowe akty prawne na terenie województwa mazowieckiego i całego kraju. Posiada akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty. NODN „ProcessTeam” kieruje się w działaniu zasadami wytyczanymi przez statut placówki.
NODN „ProcessTeam” jest Niepubliczną Placówką Doskonalenia Nauczycieli, która odpowiada na potrzeby rozwojowe nauczycieli, szkół i placówek oświatowych. Placówka powstała w odpowiedzi na zdiagnozowane potrzeby środowiska edukacyjnego związane z kształtowaniem się nowego oblicza edukacji w Polsce.
Misją naszej placówki jest wsparcie i doskonalenie kadry kierowniczej i pedagogicznej szkół, przedszkoli i placówek oświatowych z województwa mazowieckiego i całego kraju w budowaniu nowego spojrzenia na organizację kształcenia, wynikającą z wyzwań współczesnego świata oraz wygenerowanych przez ten świat nowych potrzeb edukacyjnych uczniów i dorosłych.
Cele placówki są realizowane poprzez organizację krajowych, wojewódzkich, powiatowych konferencji, seminariów, kursów, grup warsztatowo-szkoleniowych, a także konsultacje eksperckie, opracowywanie programów, materiałów dydaktycznych i publikacji.
II. Formy i metody pracy
NODN „ProcessTeam” swoje oddziaływania organizuje w następujących obszarach:
- Udzielanie specjalistycznego wsparcia dla kadry zarządzającej w zakresie skutecznego i efektywnego sprawowania nadzoru pedagogicznego.
- Działania wspierające rozwój osobisty i zawodowy kadry zarządzającej
i pedagogicznej. - Wsparcie szkół i placówek w rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów poprzez wzmocnienie w tym zakresie kompetencji dyrektorów i nauczycieli.
- Rozwój ekspresji twórczej, kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości pracowników systemu oświaty.
- Doskonalenie umiejętności społecznych i komunikacyjnych pracowników systemu oświaty.
- Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu profilaktyki i wychowania.
- Wspieranie kadry zarządzającej w organizacji pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Profesjonalna organizacja procesowego wspomagania szkół i przedszkoli.
- Doskonalenie w zakresie rozwijania i trenowania nowoczesnych metod i form pracy
z uczniem. - Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w rozwijaniu potencjału placówek oświatowych oraz budowanie ich nowoczesnego oblicza w dobie przemian globalnych.
Nasza placówka jest przygotowana do szkoleń w wymiarze indywidualnym oraz grupowym. Preferowane formy pracy to te, które sprzyjają szybkiemu, trwałemu nabyciu wiedzy
i kompetencji oraz formy warsztatowe oparte na cyklu Kolba, gry szkoleniowe czy sprawnie prowadzone wykłady.
W ramach poszerzania oferty placówka przystępuje także do realizacji form doskonalenia organizowanych na podstawie postępowań przetargowych i konkursowych.
Placówka jest otwarta na współpracę z innymi instytucjami edukacyjnymi, co sprzyja realizacji nowoczesnych projektów i programów edukacyjnych o zasięgu regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym.
Cenimy wyzwania, odwagę, mądrość i szlachetność w działaniu, dlatego nasze szkolenia i warsztaty mają niepowtarzalny charakter – bazują na budowaniu relacji sprzyjających uczeniu się, opartych na szacunku dla osób uczestniczących w szkoleniu oraz tworzeniu twórczej, pełnej inspiracji atmosfery podczas sesji szkoleniowych.
Dzięki temu mamy możliwość skutecznego przygotowania nauczyciela do roli doradcy, autorytetu i przewodnika ucznia, co jest celem nadrzędnym naszych wszystkich poczynań.
W ramach rozwiązań organizacyjnych, prowadzimy działania edukacyjne w następujących formach:
- Szkolenia, warsztaty, wykłady w miejscu pracy uczestników szkolenia.
- Warsztaty w formie wyjazdowej połączone z aktywnością kulturalną uczestników szkolenia.
- Sesje szkoleniowe w siedzibie NODN „ProcessTeam”.
- Szkolenia e-learningowe prowadzone poprzez platformę edukacyjną.
- Studia podyplomowe organizowane we współpracy ze szkołą wyższą.
- Wszystkie formy szkoleniowe opierają się na profesjonalnej diagnozie i ewaluacji prowadzonych działań.
III. Zadania rozwojowe
- Podjęcie współpracy z instytucjami oświatowymi w celu realizacji szkoleń
i warsztatów. - Stworzenie folderu reklamującego NODN „ProcessTeam”.
- Podjęcie akcji reklamującej ofertę edukacyjną NODN w mediach, na stronach internetowych oraz w miejscach docelowych szkoleń czyli w placówkach oświatowych i jednostkach samorządu terytorialnego.
- Nawiązanie współpracy ze szkołą wyższą w celu podjęcia działań dotyczących prowadzenia studiów podyplomowych.
- Stworzenie banku scenariuszy do przykładowych tematów szkoleń.
- Opracowanie wzorcowej dokumentacji obejmującej schematy dokumentów: arkusze diagnozy i ewaluacji, scenariusze szkoleń.
- Wdrożenie aplikacji umożliwiającej tworzenie scenariuszy szkoleń oraz ich archiwizację.
- Założenie platformy edukacyjnej służącej prowadzeniu szkoleń e-learningowych.
Op. Dorota Kałasz, Dyrektor NODN „ProcessTeam”